бачына 58
"Дываны традыцыйна служылі спосабам і скласьці малітву за добры ўраджай, і выказаць
падзяку Маці-зямлі. Для майго вышыванага мініятурнага дыванка “Дажынкі” я перанесла сымбалі, якія звычайна
вышываліся крыжыкам, у новую тэхніку ў стылі “баргела”.
Беларусы пакланяюцца Ярыле – богу ў іхнай міталогіі. Ён прыводзіць Вясну у
іхны край, адмыкаючы яе адмысловым ключом. Ён клапоціцца аб пасеве, наглядае за
ростам і забясьпечвае ўраджай. Ён – самы моцны бог, што гаспадарыць на
Мацеры-зямлі. Ярыла той, хто некалі спыніў качавое жыцьцё людзей і пераканаў іх
не палягацца на сілы прыроды, а вырошчваць самім сродкі жыцьця. Навучыўшы
людзей апрацоўваць зямлю, ён прынёс чалавецтву земляробства.
Беларускія вышываныя сымбалі нясуць у сабе старажытныя і сучасныя
сьветаўяўленьні і веды аб сусьвеце. Ключом да беларускіх арнаментаў зьяўляецца
разуменьне таго, што гэтыя геаметрычныя ўзоры некалі пачыналіся як піктаграмы
для перадачы інфармацыі ў час, калі яшчэ не было пісьменства. Беларусы
зьбераглі старажытнае арыйскае сымбалічнае пісьмо, стылізаваўшы яго ў арнаментальную
вышыўку."
"Сымбалі, якія я выкарыстала ў гэтай вышыванцы:
1. Бог ураджаю Жыцень (ад слова “жыцьцё).
1а. Мой варыянт бога ўраджаю.
2. Жытні колас.
2а. Бог ураджаю, па-беларуску гучыць як “рай”.
Гэты сымбаль звычайна зьяўляецца ў вяночку, у маім кіліме вяночак –
зялёнага колеру.
3. Рог – старажытны сымбаль багацьця й дабрабыту. Бярэ сваё значэньне ад
статку, які некалі служыў у якасьці грошай.
3а. Адзін са спосабаў стылізаваць выяву рога.
Беларусы вераць, што, пакуль твае рукі вышываюць, тваё сэрца гаворыць з
Богам. Вышываныя сымбалі – гэта сродак размовы з духовым сьветам."
бачына 59
“Імпэт зачышчае ляды й засейвае цаліну фантазіі, каб сабраць ураджай з
палёў мастацтва.” – Осьцін О’Маллей
“Reason clears and plants the
wilderness of the imagination to harvest the wheat of art.” – Austin O’Malley
No comments:
Post a Comment